Tuesday 4 June 2013

Bahagian Perkhidmatan Kesihatan

LEFTENAN JENERAL DATO' PAHLAWAN (DR) HJ ABD RAZAK BIN MD YUSOFF
PSAT DSAP DPTS DPMS PAT JMN KAT KMN MD (UKM) M.Med O&G (Mal) MBA (UKM)

Ketua Pengarah Perkhidmatan Kesihatan
Markas Angkatan Tentera Malaysia
Bahagian Perkhidmatan Kesihatan
Kementeria PertahananTingkat 15
Bangunan Menara Park
Megan Avenue II
Jalan Yap Kwan Seng
50450 Kuala Lumpur

_____________________________________________________
Tel: 0321753001     Fax:0321629686       E-mail: abdrazak@mod.gov.my

OBJEKTIF PERKHIDMATAN KESIHATAN ANGKATAN TENTERA

Objektif utama Perkhidmatan Kesihatan Angkatan Tentera adalah untuk memelihara kekuatan tempur Angkatan Tentera Malaysia.

PERANAN UTAMA BAHAGIAN PERKHIDMATAN KESIHATAN

  • Menyediakan perkhidmatan penjagaan kesihatan dan pergigian yang komprehensif kepada seluruh anggota ATM dan keluarga mereka.
  • Menyediakan perkhidmatan kesihatan di medan yang cekap kepada pasukan ATM.
  • Melaksana perancangan pengurusan dan latihan ke atas sumber tenaga manusia KKD khasnya dan ATM amnya.
  • Membantu dan menyokong semua aktiviti-aktiviti yang dirancangkan oleh Kerajaan.
  • Bekerjasama di dalam bidang penyelidikan dan pembangunan bersama lain-lain agensi kesihatan.

FUNGSI BAHAGIAN PERKHIDMATAN KESIHATAN

  • Menilai masalah serta bahaya dari segi perubatan dan pergigian. Seterusnya memberi nasihat bersesuaian kepada pemerintah di semua peringkat ke atas langkah-langkah yang perlu dilaksanakan demi memelihara dan meningkatkan kesihatan anggota tentera serta melindungi mereka dari ancaman penyakit.
  • Menyediakan kemudahan untuk penjagaan dan perawatan anggota yang sakit dan cedera.
  • Melaksanakan pengumpulan, perawatan, pemindahan dan pemulihan kasualti.
  • Memberi latihan kepada anggota KKD dan mengawasi latihan semua anggota ATM dalam perkara-perkara kesihatan persendirian, kesihatan ketenteraan, pertolongan cemas dan kesihatan pergigian.
  • Menentukan bekalan dan ulangbekal ubat-ubatan, peralatan, bekalan perubatan dan pergigian serta keperluan logistik kesihatan yang lain di tahap yang optima.

ORGANISASI BPK

  • BPK adalah satu dari sembilan Bahagian di bawah struktur organisasi Markas ATM.  Bahagian ini mempunyai susun galur perjawatan, pentadbiran dan pemerintahan yang berbeza daripada unit-unit lazim di bawah Markas Formasi Perkhidmatan yang lain, contohnya unit-unit di bawah Markas-Markas Tentera Darat Malaysia (TDM), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Markas Angkatan Bersama (MAB). BPK dipertanggungjawabkan oleh ATM bagi mengurus PKAT.  PKAT merupakan satu-satunya agensi kerajaan yang bertanggungjawab terhadap perlaksanaan perkhidmatan kesihatan bagi seluruh warga tentera dan keluarga merangkumi perkhidmatan TDM, TLDM dan TUDM. Bagi melaksanakan tanggungjawabnya, PKAT dilengkapkan dengan sebuah :
  • Depot Perubatan dan Pergigian
  • 3 buah Hospital Angkatan Tentera (HAT)
  • Sebuah Hospital Tentera Darat (HTD)
  • 18 unit Rumah Sakit Angkatan Tentera (RSAT)
  • 10 unit Pusat Perubatan Angkatan Tentera (PPAT)
  • 32 unit Pusat Pergigian Angkatan Tentera (PGAT)
  • 37 Pusat Perubatan Rejimen
  • 2 unit Batalion Perubatan (Bn Ubat)
  • Sebuah Kompeni Perubatan Para (KPP)
  • Sebuah unit Kompeni Perubatan Grup Gerak Khas
  • Sekolah Kor Perubatan dan Pergigian yang kini dikenali sebagai Institut Latihan Kesihatan (INSAN)
  • Institut Perubatan Penerbangan (IPP)
  • Institut Perubatan Bawah Air dan Hiperbarik (IPBAH).

2 comments:

  1. Knapa pemeriksaan doktor mengambil masa berbulan utk check penyakit...

    Cth 23 apr 18. Jumpa HA kat RSAT mindef, cakap ada sakit atau simptom tertentu. ambik darah dulu katanya.. Bru blh jumpa doktor. .Ambik darah lepas 2 minggu dapat keputusan darah hari ni 7/5/18..Kena ambik temujanji jumpa doktor pada 12/6/18... Pergh... Kalau ada penyakit boleh merebak cepat .. Camne ye.. .

    ReplyDelete